kaniv.net logo
Веб-камера в центрі Канева




















































Головна > Блоґи > kalimaha 

Ставлення Шевченка до російського православ’я

З приводу релігійних поглядів Шевченка написано чимало. Загалом тема “Шевченко й релігія” є дуже об’ємною й потребує спеціального монографічного дослідження. Ми хочемо зупинитися лише на одному її аспекті - ставленні Шевченка до російського православ’я.
Варто вказати, що радянські літературознавці часто цитували “антиправославні місця” в творах Шевченка. Але при цьому забували, що поет критикував не православ’я загалом, а конкретно Російську православну церкву, а також певні традиції, уявлення, що були пов’язані з нею.

Шевченко загалом схвально ставився до традиційної релігійності. Для українців традиційно-релігійні погляди набули православного оформлення. Можна говорити про існування специфічної православної традиції в Україні.
Очевидно, Шевченко це усвідомлював. У ряді своїх творів (поемах “Слепая”, “Невольник”, “Петрусь”, поемі та повісті “Наймичка”) він говорить про паломництво своїх героїв до святих місць України (Києва й Почаєва), про певні релігійні дії, пов’язані з цими місцями, виражаючи своє позитивне ставлення до них.
Шевченко непогано був ознайомлений як з православною обрядовістю, так і православною релігійною літературою. У тодішніх українських селах участь у православних богослужіннях була традиційно обов’язковою, а поняття “православний”, “християнин” виступали для селян як важливі елементи ідентифікації. Вони давали можливість їм відділити себе від “поляка-католика”, “жида” й “бусурманина”. Така релігійно-етнічна ідентифікація простежується в ряді творів поета, переважно тих, де мова йде про козаків та гайдамаків.
Проте ставлення Шевченка до Біблії не можна вважати канонічно православним з погляду російського православ’я. Про поетичну інтерпретацію Біблії засвідчують його переспіви окремих місць Псалтиря та Книг пророків. Як правило, ці твори вирвані з автентичного біблійного контексту, а при їхньому написанні переважно використовувалась поетична біблійна форма. У деяких випадках поет брав біблійні цитати як епіграф до своїх творів.
Все це разом узяте творило в свідомості Шевченка своєрідний православний український світ. Водночас це українське православ’я мислилося як гуманне, добре й водночас естетичне. Воно в Шевченка протиставляється православ’ю російському.
Негативне ставлення демонстрував Шевченко щодо багатьох елементів тодішнього російсько-православного культу, розглядаючи їх як “ідолопоклонство”. У “Щоденнику” від 27 вересня 1857 р. зустрічаємо достатньо осмислені міркування письменника щодо цього. Він описує враження від одного з православних храмів Нижнього Новгорода: “Проходя мимо церкви святого Георгия и видя, что двери церкви растворены, я вошел в притвор и в ужасе остановился. Меня поразило какое-то безобразное чудовище, нарисованное на трехаршинной круглой доске. Сначала я подумал, что это индийский Ману или Вишну заблудил в христианское капище полакомиться ладаном и деревянным маслицем. Я хотел войти в самую церковь, как двери растворились и вышла пышно, франтовски разодетая барыня, уже не совсем свежая, и, обратясь к нарисованнному чудовищу, три раза набожно и кокетливо перекрестилась и вышла. Лицемерка! Идолопоклонница! И наверное б… И она ли одна? Миллионы подобных ей бессмысленных, извращенных идолопоклонниц. Где же христианки? Где христиане? Где бесплотная идея добра и чистоты? Скорее в кабаке, нежели в этих обезображенных животных капищах. У меня не хватило духу перекреститься и войти в церковь; из притвора я вышел на улицу, и глазам моим представилась по темному фону широкого луга блестящая, грациозно извивающаяся красавица Волга. Я вздохнул свободно, невольно перекрестился и пошел домой”.
 Для Шевченка справжня релігія є релігія естетично витончена, поклоніння красі, прекрасному. Тут давалася взнаки естетичність української ментальності. Російське православ’я видавалося йому “грубим”, “неестетичним”.У Шевченкових творах знаходимо й інші місця, де вказується на “язичництво” та неестетичність російського православ’я. Схоже, в нього ці поняття здебільшого співпадали. У сатиричному вірші “Кума моя і я” він проводить шокуючу паралель між російським православ’ям та давньоєгипетським “язичництвом”:
“Кума моя і я
В Петрополіськім лабіринті
Блукали ми - і тьма, і тьма…
“Ходімо, куме, в піраміду,
Засвітим світоч”. І зайшли.
Єлей і миро принесли.
І чепурненький жрець Ізіди,
Чорнявенький і кавалер,
Соромненько длань свою простер,
І хор по манію лакея,
Чи то жерця: “Во Іудеї
Бисть цар Саул”. Потім хор
Ревнув з Бортнянського: “О скорбь,
О скорбь моя! О скорбь велика!”.
Як бачимо, в даній поезії православний храм (очевидно, мається на увазі Петропавлівський собор) саркастично іменується пірамідою, а православний священик жрецем Ізіди.
Однак Шевченкове несприйняття російського православ’я обумовлювалося не лише його неестетичністю, а й моментами політичного характеру. У поемі “Кавказ” говориться, що завдяки російському православ’ю
“Од молдаванина до фінна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує! У нас
Святую Біблію читає…”.
Шевченко також критично ставився до російського православного духовенства, навіть називав його представників “пьяними косматыми жрецами”. Говорив про неестетичність їхньої поведінки “…пошел я к заутрене; …дьячки с похмелья так раздирательно пели, что я заткнул уши и вышел вон из церкви”. Письменник також вказував на невідповідність церковним канонам способу життя духовних осіб (вірші “Гімн черничий”, “Ой виострю товариша…”), висміював їхнє показне благочестя (епіграма “Умре муж велій в власяниці”).
Шевченко закликає ігнорувати російське православ’я, “візантійського Саваофа” як на рівні особистої поведінки (“Ликері”), так і на рівні суспільному (“Світе ясний…”). В останньому творі міститься заклик до антиклерикального бунту:
“…Будем, брате,
З багряниць онучі драти,
Люльки з кадил закуряти,
Я в л е н и м и піч топити,
А кропилом будем, брате,
Нову хату вимітати”.
Однак несприйняття як культових практик російського православ’я, так і інших його елементів не означало в Шевченка заперечення православної обрядовості. Вище вказувалося, що він схвально ставився до традиційної української релігійності, котра мала православно-християнське оформлення. Письменник позитивно оцінював ту форму православної обрядовості, яка знайшла закріплення в “Требнику” Петра Могили. У “Щоденнику” від 15 липня 1857 р. він протиставляє цей твір тогочасним російським требникам.
Загалом можна констатувати, що Шевченко негативно ставився як до Російської православної церкви, так і до російської православної традиції. Це чітко простежується у ряді його поетичних творів, а також “Щоденнику”. Шевченко звертав увагу на те, що російське православ’я служить самодержавству, є неестетичним, а в ряді моментів забобонним.

kalimaha

21 березня 2010, 21:17

Теги статті:
Недільна школа   церква   релігія   православ’я   Шевченко  
Голосів:
5
32

Всього коментарів: 0

Сторінка коментарів: 1
Показати коментарі

www.kaniv.net не несе відповідальності за зміст опублікованих на сайті користувальницьких рецензій,
оскільки вони висловлюють думку користувачів і не є редакційним матеріалом




Вхід
Login:
Пароль
Пам'ятати?
Реєстрація
Забули пароль?

Нові теми:

Что значит "Коментарі вимкнено"

У Каневі пройшла хода з нагоди роковин перепоховання Кобзаря

Відкриття меморіальної дошки

Інформація від виконавчої служби

Світові лідери думок визначатимуть майбутнє в Каневі

Отримав спадщину - не маєш права на субсидію...

Гриценко: Порошенко готує проти мене спецоперацію

Любко Дереш у Черкасах розповів про Канівське море

Учасники круглого столу «Бізнес-дипломатія: український вимір» відвідали Канів

Прах Шевченка привезли до Канівського собору

Популярні за тиждень:

Ремонт чи окозамилювання? [8]

Внесення питань на обговорення [6]

Як потрібно спілкуватися із пропагандистами. [3]

Прах Шевченка привезли до Канівського собору [1]

Любко Дереш у Черкасах розповів про Канівське море [1]

Світові лідери думок визначатимуть майбутнє в Каневі [1]

У Каневі пройшла хода з нагоди роковин перепоховання Кобзаря [1]

Что значит "Коментарі вимкнено" [1]

Книжково-ілюстративна виставка: "Пророчий заповіт Генія" [0]

Добра багато не буває [0]

Про що зараз спілкуються:

GINKA
[link]
Велопробіг до дня велосипедиста [5]

GINKA
У велопробігу також взяв участь і мер міста Віталій Кличко. "Ми дуже раді, що Київ стає потроху велосипедною столицею. Все більше людей використовують велосипед, вирушаючи на роботу, відпочиваючи... [весь]
Велопробіг до дня велосипедиста [5]

NewMC
"Будеш працувати добре и якисно так як Алик то втебе теш СБУ буде проводити обшуки" - не працюйте, як Алік, бо СБУ буде розслідувати потім ваші злочини. Алік - це промерська скотиняка.
Ремонт чи окозамилювання? [8]

GINKA

Велопробіг до дня велосипедиста [5]

GINKA
[link]
Велопробіг до дня велосипедиста [5]

WayBe
Считаете что это неправильная и ненужная фича? Комментарии выключают по очень разным причинам, обычно субьективным :)
Что значит "Коментарі вимкнено" [1]

stitov1955
Насчет алкоголя - вещь сама по себе нездоровая, можно сказать, вредная для здоровья. Но зайдите в "Деликат" рано утром, посмотрите, сколько просветвленных лиц после 100 грамм и стакана минералки (и.. [весь]
Внесення питань на обговорення [6]

stitov1955
Скорее всего будет так: "Ренькас - Мы тут посовещались..., и я решил..."
Внесення питань на обговорення [6]

stitov1955
Пока Россия не разберется со своими фашистами, нацистами и прочей сволочью (в чем очень сомневаюсь), это будет продолжаться бесконечно. Первый фашист - Путин, остальные - с ним согласные, даже те, .. [весь]
Правда про значення символіки українських військових. [2]

stitov1955
Сидеть с протянутой рукой (как Киса Воробьянинов) стыдно - а вдруг узнают, а если наехать - извините, служба... А не знаешь Законов и Постанов - сам дурак...
Зустрічний контроль [1]

Активні оголошення:

Продам
Куплю
Робота
Послуги
Продается дом
Здам квартиру
Послуги
Міняю
Оголошення

Розділи новин:

З блогів
Міські новини
Регіональні новини
Цікавинка
Влада
Податкова
Спорт
Шевченко
Історія
Кримінал
Спортивні новини
Новини
Анонси
Районні новини
Новини району
Вибори
Політика
Флейм
Віка
Космос
www.kaniv.net
Video
Розповіді
Видання
Міські новини, екологія
Нещасний випадок
Статистика
Мистецтво
Долі людські
Транспорт
Війна
Політика, канів
Цікавинка регіональна
Історія, Свято
Обговорення
Дніпрова зірка
Бизнес
Історія, політика
Сміх тай годі!
Наука
Пожежа
Криминал
демократія і авторитаризм
права людини
Обхохочешься блин
Карти
Розваги
Милосердя
Обласні новини
Недільна школа
Міські новини, КУКіМ
Міські новини, зустріч з міським головою
Пенсійний фонд
Новини ринку
Екологія
Торренты
Канівщина,затримано, крадій, ліс
Центр Молодіжних Ініціатив
Телекомунікації
Бізнес
чат, чам
фото

Травень
НдПнВтСрЧтПтСб
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Календар новин     


Правила сайту
Новини Канева
Оголошення
Афіша

© 2006-2018 Рекламна агенція "РЕКЛАМЕРА".
Контакт для розміщення реклами та матеріалів на сайті: (096) 9991699, email: waybester@gmail.com


Інформаційний партнер проекту - "Дніпрова зірка"